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Concreta 09

The perfect storm

Concreta 09 (Spring 2017) brings together a series of conversations, materials and texts about the idea of care as an interdependent condition for human, non-human and more-than-human life, in other words, as a possibility to make visible and tangible the ties and histories that connect us between us as humans, but also between objects and spaces. Borrowed relations of a political, socioeconomic and cultural context that permit imagine a fabric full of ties as complex as diverse. It counts with the contribution of Donna Haraway, Fabrizio Terranova, Soledad Gutiérrez, Ramón Lapiedra, María Puig de la Bellacasa, Maria Thereza Alves, Hamish Fulton, La Taula per la Partida, Eduardo Molinari, Laura Vallés, Agar Ledo and Alice Mortiaux.

This foreword by Laurence Rassel is only in Spanish. We are currently working on the translation of some of our printed contents. Please find all the articles available HERE.


He sido invitada por Concreta para presentar este número, y a ello voy. Mis propuestas son parciales y sesgadas. Reflejan lo que me ayuda a tenerme, lo que me acompaña. Es decir, lo que me sostiene para seguir haciendo con amor y rabia. «Love and rage» son palabras trasmitidas por Haraway. ¿Qué hace el cuidado en las prácticas artísticas, estén del lado del hacer, del mostrar o del escribir? Detengámonos un instante: el arte también es arte porque está apoyado por una serie de cuidados, de palabras, de instituciones, de creencias y de personas que lo preservan. Dicho entramado trabaja para que ese objeto pase de objeto a objeto de arte y, sobre todo, para que pase de cosa a objeto. La cosa sería lo que se abandona a su suerte, a su desaparición, a su decrepitud. El cuidado actúa y ayuda a preservar la cosa en estado de objeto de respeto, de consideración, de existencia (Fernando Domínguez Rubio). La movilización de estructuras, narraciones y tiempos puede también cuidar de otras entidades además de los objetos de arte. El cuidado consiste, en primer lugar, en hacer visibles y tangibles los vínculos y las historias que nos unen entre nosotros, a los objetos y a los espacios. Vínculos e historias prestatarios de un contexto político, socioeconómico y cultural que nos sitúa en la relación con el mundo, con los demás.

Think we must (Virginia Woolf). Think we must with care

Pensar con cuidado. La presencia de Donna Haraway es central en este número, es uno de los puntos de nuestro juego de cuerdas o de nuestra tela de araña, une las articulaciones, ella está aquí, con nosotras. Pensamos con ella. Hemos aprendido del pensamiento situado, subjetivo y parcial: «La topografía de la subjetividad es multidimensional, al igual que lo es la visión. El saber ser es parcial en todas sus formas, nunca acabado, entero, simplemente ahí y original. Está siempre construido y cosido de manera imperfecta, y por ello es capaz de unirse a otro para ver juntos sin pretender ocupar su espacio». Terranova, la Taula per la Partida, El Archivo Caminante, Gutiérrez, entre otros, insisten, nos recuerdan, que «los seres no preexisten a sus relaciones» (María Puig de la Bellacasa). Dichas relaciones requieren cuidado, nos hacen fuertes y vulnerables, pues somos interdependientes en esta «tormenta perfecta». La tormenta perfecta es la que hoy día afecta al mundo, amenaza las tierras, los mares, las economías, lo social, empuja a la gente a buscar refugio allí donde no lo hay. Los humanos y los no humanos están bajo una amenaza de destrucción. Las circunstancias de esta tormenta son de la peor índole, y debemos esforzarnos para aprovechar cualquier oportunidad de retejer vínculos, de tensar velas, afianzar nudos, y no hacerlo solas. Debemos cuidar. Cuidar de plantas, de objetos, de personas. Ese cuidado puede ser dibujo, fotografía, paseo, conversación. En estos tiempos difíciles, la tentación de buscar escapatorias en el futuro o en el pasado es grande. Los autores y los haceres de este número construyen vínculos en el presente, aquí, ahora, literalmente sobre esta tierra. Tejen vínculos de cuidado, de escucha, de pensamientos.

Diréis, «pero, ¿qué dices? Todo eso está muy bien, pero, ¿qué? ¿Qué?» ¡Leed, mirad, hablad! Entrenad vuestra mente para visitar al otro (Hannah Arendt). Id a ver y a tocar los pulpos (Alice Mortiaux), las abejas, los objetos dogon, los deshechos, las rocas. ¿Sabéis lo que es un albaricoque? (Maria Thereza Alves) ¿De verdad? Utilizad vuestras palabras, vuestros cuerpos. «Cuando uno se pasea por el mundo, lo que cuenta no es la cabeza, sino los pies. Hay que saber dónde poner los pies. Ellos son los grandes lectores del mapa del mundo, de la geografía. ¡No se camina con la cabeza!» (Francesc Tosquelles).

Cuidad de los vivos y de los muertos. Haced un ejercicio de imaginación, la exhortación es para construir historias alternativas a las promesas de destrucción. Retomo y parafraseo: el feminismo es sinónimo de conflicto y de colaboración (Angela Davis), el arte, el objeto y el gesto artístico también. Se trata de salir de las zonas de confort, de entrar en el problema, de encontrar nuevas alianzas.

Donna Haraway dice que hay que huir de «criticar sin hacer nada». El lugar donde trabajamos es «una idea compleja, pero es el tipo de compromiso que implica a nuestros cuerpos, ideas y emociones, que involucra a todo nuestro ser en el trabajo» que llevamos a cabo con personas, con no-humanos, con objetos, en los campos, en los museos, en una revista.

Tengo la necesidad de trabajar con la belleza (Donna Haraway)

Haraway, Lapiedra, Fulton, y otras que ya he mencionado aquí coleccionan, comparten, fotografías, esquemas, comentarios. Las imágenes son procesos cognitivos, pensamientos, piensan-con, junto-a, en otro sitio, entre. Aquí no puedo evitar volver sobre la Taula per la Partida quienes subrayan: «Hay que comprender la participación no como una construcción de políticas públicas sino como capacidad de autogobierno, como creación de espacios colectivos, como articulaciones sociales». Puig de la Bellacasa nos invita a «disentir-dentro», concepto que retoma después Laura Vallés; se trata de entrar en los ecosistemas que producen las exposiciones, hacerlas visibles, tangibles, cuestionarlas, pues:

Importa como las historias cuentan historias
Importa como los pensamientos piensan pensamientos
Importa como los mundos
mundan los mundos
(Donna Haraway con Marilyn Strathern)

Journal

Concreta 00

Concreta 00 (autumn, 2012) rethinks the image through a reflection on alternative ways, manifestations or forms of display or assembly related with concepts of edition, seriation and copy. This issue of the magazine features essays and articles by José Emilio Burucúa, Laura Malosetti, Enric Mira, Matthew Fuller, Damián Ortega, Pablo Lafuente, María Berríos, Max Schumann, Óscar Faria, Álvaro de los Ángeles, Milene Trindade and Oriol Fontdevila; as well as projects by Ahmad Hosni, Yuri Shibuya, Xisco Mensua and Superflex.

Concreta 01

Concreta 01 (spring, 2013) contains a number of essays, conversations and projects addressing the idea of displacement understood not only as a transfer, movement or oscillation, but as an aesthetic and political positioning within contemporary art practice that explores territory as a shared place for commonality, a space for dialogue and as a position of confrontation. This issue of the magazine features essays and articles by Jean-François Chevrier, Lluis Benlloch i Calvo, Esteban Pujals, Enrique Vila-Matas, Graciela Carnevale, Nacho París, Ângela Ferreira, Jürgen Bock, Marie José Mondzain, Peio Aguirre, Laura Vallés, Maia Creus and Alberto López Cuenca; as well as projects by Xavier Ribas, Anna Boghiguian and Carla Filipe.

Concreta 02

Concreta 02 (autumn, 2013) examines the notions of the trace and the face, as well as the experiences of time and the performative disposition of art to go beyond the mere production of objects and instead engage with actions. It is not so much a question of doing art as what to do with art. This issue of the magazine features essays and articles by Liz Kotz, Lola Hinojosa, Maria Muhle, Teresa Lanceta, Ricardo Basbaum, Thierry de Duve, Lorena Muñoz-Alonso, Víctor del Río, Mela Dávila, Nataša Petrešin-Bachelez and Enric Mira; as well as projects by Yto Barrada, Vicente Tirado, Oier Etxeberría and Hans-Peter Feldmann.

Concreta 03

Concreta 03 (Spring 2014) goes through the notions of fiction, memory and history. In this issue the articles gathered together represent a turn back to the style, the nuance, the individuation, that is, the fragility of a moment of crystallization of experiences. It counts with the collaboration of Laurence Rassel, Vicente Ponce, Florencia Garramuño, Hasan G. López, Imma Jansana, Railuca Voinea, Alexandra Pirici, Manuel Pelmuș, Xavier Antich, Joan Fontcuberta, Kobena Mercer, Juan Pérez Agirregoikoa, Moyra Davey, Bárbara Rodríguez, Joana Hurtado, Beatriz Herráez, Philippe Artières, Joaquín Vázquez, Mar Villaespesa and Verónica Francés.

Concreta 04

Concreta 04 (Fall 2014) arises from a series of issues that have to do with the opening of places for the possibility and detours in the political space: unique actions and proposals for common actuation against the reactionary forces, those which are trying to impose values, create senses and impose directions. This issue features essays and articles by Marina Garcés, Miren Jaio, Clémentine Deliss, Niño de Elche, Jeff Wall, David Campany, Cabello/Carceller, María Virginia Jaua, Peter Pál Pelbart, Mauro Restiffe, Bleda y Rosa, Carles Guerra, Pascale Féghali, Sonia Fernández Pan and the collective Mujeres Creando.

Concreta 05

Concreta 05 (Spring 2015) gathers a constellation of essays, conversations and projects reflecting on the idea of the appearance and the disappearance of the image. That is to say, questions related to the notions of iconoclasm, profanation and vandalism. This issue features essays and articles by Pedro G. Romero, Pablo Lafuente, Jacques Rancière, Geoff Cox, Harold Berg, Ellef Prestsæter, Michael Murtaugh, Nicolas Malevé, Matthew Fuller, Dario Gamboni, José Díaz Cuyás, George Didi-Huberman, Andrea Canepa, Lourdes Castro, Alexander García Düttmann, Asier Mendizabal, Alberto López Cuenca, María Torres Martínez and Xavier Arenós.

Concreta 06

Concreta 06 (Fall 2015) reflects on the exhibition space as a settled and privileged place in which art occurs, that is, art is activated. Furthermore, it raises questions regarding the material condition of the artwork, its meaning and its relations with diverse contexts and audiences. This issue features essays and articles by Lucy R. Lippard, Mar Villaespesa, Tamara Díaz Bringas, Fernando López García, La Ribot, Peter Osborne, Edit András, Goshka Macuga, Anna Boghiguian, Grant Watson, Roman Ondák, Mireia c. Saladrigues, Antonio Menchen, Laura Vallés, Jaime Cuenca and Imogen Stidworthy.

Concreta 07

Concreta 07 (Spring 2016) proposes new approaches to the notion of ornament understood as a force capable of subverting visual, social and political hierarchies and of proposing a series of collective relations from the everyday life. This issue features essays and articles by Marisa García Vergara, Teresa Lanceta, Lía Nin, Paulapé, Thomas Golsenne, Alfred Gell, Gabriela Kraviez, Jordi Bernadó, Oier Etxeberria, Sandra Santana, José Luis Castillejo, José Díaz Cuyás, Juan José Lahuerta and Prabhakar Pachpute.

Concreta 08

Concreta 08 (Fall 2016) reflects on the drifts of the philosophy of photography where the discipline is understood not only as a research subject —as an image or a practice— but as a theoretical object. This phenomenological change in status transforms photography into a model that allow us to think ethical, political, anthropological and epistemological questions that are crucial in our social and cultural present and future contexts. In this sense, photography is not only addressed as an image, but first and foremost, as a field of relations in which praxis and medium are intertwined. It counts with the collaboration of Enric Mira, Claudia Andujar, Pablo Lafuente, Alexandra Moschovi, Mauricio Lissovsky, Miguel Benlloch, Ariella Azoulay, Teresa Arozena, Christopher Williams, Vilém Flusser, Paco Inclán, Greta Alfaro, Rafael Barber, Iris Dressler and Pedro G. Romero.

Concreta 09

Concreta 09 (Spring 2017) brings together a series of conversations, materials and texts about the idea of care as an interdependent condition for human, non-human and more-than-human life, in other words, as a possibility to make visible and tangible the ties and histories that connect us between us as humans, but also between objects and spaces. Borrowed relations of a political, socioeconomic and cultural context that permits to imagine a fabric full of ties as complex as diverse. It counts with the contribution of Donna Haraway, Fabrizio Terranova, Soledad Gutiérrez, Ramón Lapiedra, María Puig de la Bellacasa, Maria Thereza Alves, Hamish Fulton, La Taula per la Partida, Eduardo Molinari, Laura Vallés, Agar Ledo and Alice Mortiaux.